Der Blog von Dirk Hohnsträter
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Wortwörtlich (128): Don’t Buy This Jacket

In einem lesenswerten, nuancierten und faktenreichen Artikel analysiert der New Yorker das Postwachstumsmarketing der Bekleidungsfirma Patagonia. Bekannt geworden durch eine ganzseitige Werbeanzeige mit dem Slogan „Don’t Buy This Jacket“, profitiert die Marke auf paradoxe Weise von der Konsumkritik: „anti-consumerism is clearly helping to build the Patagonia brand. Indeed, the company is seeing double-digit annual growth.“ Patagonia sieht keinen Widerspruch: Es sei besser, wenn ein auf organisch angebaute Fair-Trade-Baumwolle, Reparatur, Second Hand und Recycling setzendes Unternehmen expandiere als eines, das der alten Verschwendungsökonomie angehöre. Zahlen, die einen Unterschied im Verhalten der Patagonia-Kunden belegen, zeigen dem New Yorker zufolge immerhin „a significant gesture“:

„An expanding economy driven by ever greater individual consumption of ever more disposable products is bad. In a more sustainable future, people will buy fewer things at higher prices, technological innovation will reduce the impact of those products‘ manufacture, and the goods themselves will be made to last and then be recycled at the end of their useful lives. Since those are the kinds of products Patagonia is striving to make, and the kinds of relationships to products that Patagonia is trying to foster, then the more that Patagonia expands its market share, the better. The new economy must grow out from beneath the old one.“

Quelle: http://www.newyorker.com/business/currency/patagonias-anti-growth-strategy (Abrufdatum 26. September 2016)

26. September 2016