Der Blog von Dirk Hohnsträter
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Wortwörtlich (59): A Stiff Privacy Price

Neues aus der Welt der Netzmonopole. Letzte Woche fand Googles Entwicklerkonferenz I/O statt, und die Erfahrung zeigt, dass man auf solchen Konferenzen heute schon den Mainstream von morgen sehen kann. Bei dieser Veranstaltung ging es dem kalifornischen Konzern um ein Betriebssystem für das Internet der Dinge – erwartungsgemäß um eines, für das „a stiff privacy price“ zu entrichten ist, wie John Gruber kommentierte. Sein Fazit fiel bissig aus:

„To me, this week’s I/O keynote made me more convinced than ever that Google is turning into the Microsoft of old: a company whose ambitions are boundless, who wants its fingers in every single pie, and who wants to do it all on its own. A company whose coolest stuff is always in the form of demos coming in the future, not products that are actually shipping now.“

Grubers Kollege Marco Arment ergänzt, dass nach seiner Ansicht bei Googles Produkten die „balance of utility versus ethical comfort“ nicht im Lot sei – und dass es überraschend leicht falle, sich von Google zu trennen:

„Simply put, Apple’s benefits are usually worth their flaws to me, and Google’s usually aren’t. (…) I didn’t set out to aggressively quit Google-everything, but once I changed my browsers‘ default search engine to DuckDuckGo, that has mostly happened. The most surprising part was how easy it was for Google to mostly fall out of my life, how quickly it happened, and how little I missed it. (…) Google has become far less relevant to me, I don’t depend on it for anything, and I feel better about that.“

Quellen: http://daringfireball.net/linked/2015/05/29/warzel-google und http://www.marco.org/2015/05/29/why-not-google (Abrufdatum 1. Juni 2015).

1. Juni 2015